Loading...

BONUS: Periodisk faste

Periodisk faste er et supergodt værktøj til at tabe vægt og holde vægten. Så kæmper du med kiloene og har du prøvet adskillige slankekure tidligere uden den store succes, så lover jeg dig, at denne gang er det anderledes.

Hele pointen er, at du trækker på en ældgammel ressource. Det at trække energi fra dine kulhydrat depoter og derefter bruge af dine fedtreserver. Ligesom dine forfædre har gjort det siden tidernes morgen.

Vægttab

Jeg bruger det først og fremmest som et vægttabsredskab. Ved at spise ét måltid mindre 4 dage om ugen, skaber jeg et kalorieunderskud i hverdagen, og dermed opnår jeg en større fedtforbrædning, end hvis jeg spiste mine normale 3 hovedmåltider + 2 mellemmåltider.

Derudover virker faste også lettende på fordøjelsen, og kan være med til at give klarhed i hjernen og en bedre søvn.

Introduktion til periodisk faste

Nedenstående video giver en introduktion til periodisk faste.

Typer af faste

I denne video bliver du introduceret til de forskellige typer af faste. 

Først arbejder du med at fjerne dine mellemmåltider, så du får dine 3 hovedmåltider.

Dernæst eller samtidig med kan du starte med overnight faste (12-14 timer), altså hvor du ikke spiser fra aftensmaden (fx kl. 18) og frem til morgenmad fx kl. 8, ialt 14 timers faste.

De næste par trin gennemgåes også i nedenstående video, der varer ca. 18 min.

Hvad sker der i kroppen under fasten?

Når du faster kompenserer kroppen på forskellige måder alt efter, hvor lang tid du har fastet. Her kommer en lille gennemgang af, hvad der sker med kroppen for hver time efter et måltid hos en person, der har en normal hverdag uden træning:

  • 0-1 time: Lige efter et måltid stiger dit blodsukker, hormonet insulin stiger og der lægges kulhydrat og fedt på lager i form af glykogendepot og fedtdepot.
  • +3 timer: Blodsukkeret begynder at falde, hvormed insulin falder og hormonet glukagon stiger. Det bevirker at kroppen trækker på den glykogendepot, for at fremskaffe glukose til cellerne.
  • +9 timer: Blodsukkeret er stadig lavt og glukagon stiger, der er en konstant forbrænding af glukose fra glykogendepotet. Alt efter hvor aktiv du er, starter fedtforbrændingen også op.
  • +11 timer: Fedtforbrænding kører nu på fuld blus, for at skaffe energi til kroppens celler.
  • +12 timer: Kroppen går i ketose, hvilket betyder, at alle celler nu forbrænder fedt og danner ketonstoffer til cellerne istedet for glukose. Ketonstoffer forbrændes i cellerne på samme måde som glukose og dermed kan cellerne danne energi.
  • +14 timer: Der er en øget celle omsætning, hvor gamle celler udskiftes med nye friske celler.

Hvad må jeg spise under fasten?

Her er en lille video på 16 min, der snakker om mad og drikke under fasten.

Væske under faste

  • Vand
  • Danskvand
  • Grøn te (2-3 kopper)
  • Urtete 
  • Sort te ( i moderate mængder)
  • Kaffe (1-2 kopper, evt. med en lille smule mælk i)
  • Grøntsagsvand / grøntsagsafkog
    • Vandet fra kogte grøntsager kan være et godt supplement under fasten, især hvis du bliver lidt utilpas eller får hovedpine. Det kan skyldes mineral og/eller saltmangel.

Spørgsmål

Har du spørgsmål til videoerne eller periodisk faste, så stil dem i Facebook gruppen.

God fornøjelse med fasten.